Provenance investigations/research at Kunstsammlung Jena
Description
Kunstsammlung Jena (Jena Art Collection) first took advantage of the opportunity to systematically examine the provenance of its own holdings in 2014. The Jenaer Kunstverein (Jena Art Association) collection, which was compiled by the association in the early decades of the 20th century and later passed on to the Stadtmuseum (city museum), formed the basis of the present-day Kunstsammlung art collection, which contains works from a wide variety of backgrounds.
The provenance research is not only intended to provide certainty about whether any works classified as Nazi-confiscated property are to be found among the collection objects. Rather, it also aims to expand the level of knowledge about the collection and close existing knowledge gaps as regards the circumstances and dates of individual acquisitions.
The project in numbers
Of the 4,000 works in the collection holdings at the beginning of the investigation, approx. 2,900 could be excluded at the outset because they had either been produced after 1945 or had entered the collection before 1933. All other works that do not meet these provenance criteria constitute the group of “suspicious” works whose provenance needed to be checked. These included works of private origin which had been obtained as a donation, as part of an estate or as a purchase; works from the holdings of the former art association; state property (land reform, GDR/Soviet Occupation Zone); works from the ZIMET collection; works of unknown origin; works exchanged between museums; donations from the Volkshochschule Jena or the Stadtarchiv Jena. Clarification of the origins of these works was the purpose of the provenance research project at Kunstsammlung Jena.
List of persons and institutions historically relevant to the project
In addition to the predominantly private individuals from Jena and the surrounding area, it is primarily Werner Meinhof, director of the art association from 1936 to 1940, who is at the center of the investigations. Not only was he a member of the Nazi Party, he was also responsible for a questionable acquisition and procurement policy. Among his business transactions are acquisitions from art dealers like Ackermann and Sauerwein and, besides these, an extensive exchange campaign with Galerie Nierendorf. In the following, persons and institutions are listed which have proven to be of special importance for the provenance research:
PERSONS:
Dr. Fritz Böckel
Eugen Buchthal
Holde Bischoff / Renate Riemeck
Max Friedland
Erich Glas (Ari Glass)
Herbert Koch
Herta Langer
Werner Lenke
Werner Meinhof
Hanns H. Stinnes
Johanna Hofmann-Stirnemann
Curt Valentin
Wienke Zitzlaff
INSTITUTIONS:
Kunstantiquariat Ackermann & Sauerwein
Kunstantiquariat Hollstein und Puppel bzw. Reinhold Puppel, Berlin
Kunstausstellung Kühl, Dresden
Galerie Nierendorf, Berlin
Galerie am Sachsenplatz, Leipzig
Moderne Kunst, Berlin
Galerie im Stadthaus, Jena
Kunsthandlung Eckardt, Jena
Kunsthandel Schmidt, Jena
Kunstantiquariat Franz Meyer, Dresden
Galerie Henze & Ketterer, Wichtrach (Schweiz)
Kunsthandel & Antiquariat Franz Peter Ruß, Bruckberg
Ladengalerie, Berlin
Kunsthandel Fichter, Frankfurt
Auktionshaus Wendl, Rudolstadt
VEB Antikhandel Gera/Weimar
Galerie Rolf Ohse, Bremen
Galerie Remmert und Barth, Düsseldorf
Galerie Brumme, Mainz
Dr. Habeck Kunsthandel GmbH, Aukrug
Transparenz
Auf dem Halbjahrestreffen des Arbeitskreises für Provenienzforschung e.V., das im April 2015 in Weimar abgehalten wurde, konnte das Projekt zum ersten Mal umfänglich der Öffentlichkeit in einem Vortrag vorgestellt werden. Ein schriftlicher Beitrag dazu erschien im Thüringer Museumsheft, Nr. 1/2015 mit dem Titel „Vermerk ‚Herkunft unbekannt’. Provenienzrecherche in der Kunstsammlung Jena“.
Ein weiterer Vortrag zur Provenienzrecherche in der Kunstsammlung fand am 18.11.2015 im Rahmen des Themenabends Walter Dexel in der Rathausdiele in Jena statt. Überdies berichteten diverse lokale Medien über die Provenienzrecherche in Jena, so unter anderem die Ostthüringer Zeitung (OTZ) vom 21.03.2014 in dem Artikel „Kaum NS-Raubkunst zu erwarten“.
Auf der Homepage der Städtischen Museen Jena ist die Provenienzforschung in einem eigenen Punkt aufgenommen. Eine ausführlichere Darstellung mit Fallbeispielen, Links zur Lost Art-Datenbank und dem DZK sind in Planung.
(c) Kunstsammlung Jena
Basic information
Research report and other sources
For access to the research reports, a so-called “extended access” is required. This can be requested from the German Lost Art Foundation and requires a "legitimate interest". For more information, please refer to the detailed instructions. If you already have an user account with extended access, please log in.
Related content
Personen/Körperschaften
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist aufJaeckel, Willy
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
Ereignisse
Sammlungen
- Verweist auf
Materielle Gegenstände
- Relates to
- Relates to
- Relates to
- Relates to
Literatur & digitale Angebote
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf