Provenance Research: Giovanni Domenico Tiepolo, “Christ and the Captain of Capernaum”, ca. 1775/80
Description
The Kunsthalle Bremen purchased the painting “Christ and the Captain of Capernaum” (ca. 1775/80) by Giandomenico Tiepolo from the art dealer Walter Feilchenfeldt in Zürich in 1960. The accompanying documents listed the Lederer Collection, Vienna, as the place of origin and the collector Erich Lederer as the prior owner. This project aims to investigate the provenance of the painting in more detail due to a restitution claim issued by the heirs of Mathilde Lieben of Vienna. According to the heirs, the painting had belonged to Mathilde Lieben’s collection which had been confiscated by the Nazis at the end of 1939 or beginning of 1940. However, the Kunstverein Bremen has determined it was not possible to identify the painting or prove beyond a doubt that it was unlawfully confiscated. It is also unclear where the painting had been located and how it ended up in the Lederer Collection. The goal of this short-term project is to fill in the gaps of provenance as extensively as possible.
(c) Kunsthalle Bremen
Basic information
Research report and other sources
For access to the research reports, a so-called “extended access” is required. This can be requested from the German Lost Art Foundation and requires a "legitimate interest". For more information, please refer to the detailed instructions. If you already have an user account with extended access, please log in.
Related content
Personen/Körperschaften
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist aufDöry, Margit
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist aufKunsthandlung Walter Feilchenfeldt
- Verweist aufLederer, Elisabeth
- Verweist aufLederer, Emile
- Verweist aufLederer, Erich
- Verweist aufLieben, Fritz
- Verweist aufLieben, Heinrich
- Verweist aufLieben, Herbert
- Verweist auf
- Verweist aufLoudon, Maximilian F.
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist aufZentralstelle für Denkmalschutz Wien
Ereignisse
- Verweist aufObjets d'art
- Verweist aufTableaux Anciens
- Verweist aufEine Wiener Sammlung
- Verweist aufSammlung Marczell Nemes
- Verweist aufSammlung Marczell Nemes, 2. Abteilung
- Verweist aufGroße Kunstauktion in Luzern
- Verweist aufKunstauktion in Luzern
- Verweist aufCollection Delacre
- Verweist aufKunstauktion in Luzern
- Verweist aufGrande vente
- Verweist aufObjets d'art
- Verweist aufKunstauktion in Luzern
- Verweist aufKunstauktion in Luzern
- Verweist aufKunstauktion in Luzern
- Verweist aufObjets d'art
- Verweist aufKunstauktion in Luzern
- Verweist aufGroße Kunstauktion in Luzern
- Verweist aufPeinture et Sculture
- Verweist aufGemälde, Antiquitäten, etc.
- Verweist aufObjets d'art
- Verweist aufSammlung S. Moos und andere Privatkollektionen (40)
- Verweist aufGemälde, Plastiken, etc.
- Verweist aufMöbel, Antiquitäten, Gemälde
- Verweist aufGroße Kunstauktion in Luzern
- Verweist aufGroße Kunstauktion in Luzern
- Verweist aufGroße Kunstauktion in Luzern
- Verweist aufGroße Kunstauktion in Luzern
- Verweist aufSammlung Baron P. v. W., mehrere Schweizer Nachlässe (49/50)
- Verweist aufObjets d'art
- Verweist aufGroße Kunstauktion in Luzern
- Verweist aufGroße Kunstauktion in Luzern
- Verweist aufTrésors d'art
- Verweist aufHerbstauktion
- Verweist aufFrühjahrsauktion
- Verweist aufObjets d'art
- Verweist aufBedeutende Kunstauktion in Luzern
- Verweist aufBedeutende Kunstauktion in Luzern
- Verweist aufHerbstauktion
- Verweist aufObjets d'art
- Verweist aufVente aux enchères, tableaux
- Verweist aufTableaux de maîtres
- Verweist aufFrühjahrsauktion
- Verweist aufKünstlerischer Nachlass und Kunst- und Antiquitäten-Sammlung Hans Markart
Sammlungen
- Verweist auf
- Verweist aufSammlung Erich Lederer
Archivalien
Literatur & digitale Angebote
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist aufEntwürfe von Malern, Bildhauern und Architekten der Barockzeit in Österreich, Ausst.-Kat. Belvedere, Wien 1937.
- Verweist aufEnzo Carli: "Rezension von Antonio Morassi, Tiepolo"; in: Emporium Vol. 98 (1943), S. 41–43.
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist aufDas Jahrhundert Tiepolos, 1942.
- Verweist auf
- Verweist aufPittura italiana del 600 e del 700 a Vienna, 1937.
- Verweist aufGiuseppe Fiocco: Due nuove Tiepolo, in: Dedalo, Jg. 12, 1932, S. 470�
- Verweist aufThe Castiglioni Tiepolos at Vienna, 1931.
- Verweist aufGiuseppe Maria Pilo: Rezension von Antonio Morassi, A Complete Catalogue of the Paintings of G. B. Tiepolo, in: Arte Veneta, Jg. 17, 1963, S. 220�
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist aufGuido Piovene (Hg.): L‟opera completa di Giambattista Tiepolo, Mailand 1968
- Verweist aufHans W. Hegemann: Giovanni Battista Tiepolo, Berlin 1940
- Verweist aufHeinrich Modern: G. B. Tiepolo, Wien 1902
- Verweist aufHermann Bauer: Einige Bemerkungen zur Ölskizze im venezianischen Settecento, in: Beiträge zur Geschichte der Ölskizze, hg. von Rüdiger Klessmann, Braunschweig 1984, S. 89–92
- Verweist aufHermann Voss: Drei Settecento-Ausstellungen, in: Kunstchronik, Jg. 9, 1956, S. 5–8
- Verweist aufIl Settecento italiano, Kat. Ausst. Palazzo delle Biennali ai Giardini Pubblici, Venedig 1929
- Verweist aufItaliaansche Kunst in Nederlandsch Bezit, Kat. Ausst. Stedelijk Museum, Amsterdam 1934
- Verweist aufItalian Art 1200–1900, Kat. Ausst. Royal Academy London 1930
- Verweist aufItalian Old Masters Exhibition, Kat. Ausst. Museum of Fine Arts, Budapest 1937
- Verweist aufItalian painting of the 18th century, Kat. Ausst. Museum of Fine Arts, Budapest 1952
- Verweist aufItalienische Barockmalerei, Kat. Ausst. Galerie Sanct Lucas, Wien 1937
- Verweist aufItalienische Kunst, Kat. Ausst. Kunstmuseum Luzern 1946
- Verweist aufItalienische Malerei des 17. und 18. Jahrhunderts, Kat. Ausst. Antiquitätenhaus Wertheim, Berlin 1927
- Verweist aufItalienische Malerei des 17. und 18. Jahrhunderts, Kat. Ausst. Landesmuseum Wiesbaden 1935
- Verweist aufJames Byam Shaw: A sketch for a ceiling by Domenico Tiepolo, in: The Burlington Magazine, Vol. 101, 1959, S. 447–451
- Verweist aufJames Byam Shaw: Giovanni Domenico Tiepolo (1727–1804), in: Old Master Drawings, Vol. 12, 1938, S. 56–57
- Verweist aufJames Byam Shaw: Some Venetian draughtsmen of the 18th century, in: Old Masters Drawings, Vol. 7, 1932/33, S. 47–63
- Verweist aufJames Byam Shaw: The Drawings of Domenico Tiepolo, London 1962
- Verweist aufJames Byam Shaw: Two drawings by Domenico Tiepolo, and a note on the date of the frescoes at the Villa Contarini Pisani, in: The Burlington Magazine, Vol. 102, 1960, S. 529–530
- Verweist aufK. T. Parker: Giovanni Domenico Tiepolo, in: Old Master Drawings, Vol. 6, 1931/32, S. 49–50
- Verweist aufK. T. Parker: Some Observations on Guardi and Tiepolo, in: Old Master Drawings, Vol. 13, 1938/39, S. 58–60
- Verweist aufKurt Gerstenberg: Tiepolos Weltbild in Würzburg und Madrid, in: Zeitschrift für Kunstgeschichte, Bd. 15, 1952, S. 143–162
- Verweist aufLa peinture vénitienne, Kat. Ausst. Palais des Beaux-Arts Brüssel 1953/54
- Verweist aufLe Feste e le maschere veneziane, Kat. Ausst. Ca„ Rezzonico, Venedig 1937
- Verweist aufLéon Rosenthal: L‟Art italien du XVIIIe siècle, in: Gazette des Beaux Arts, Bd. 3, 1930, S. 18–46
- Verweist aufLili Fröhlich-Bume: An exhibition of Italian baroque paintings, in: The Burlington Magazine, Vol. 71, 1937, S. 93–94
- Verweist aufLili Fröhlich-Bume: Die Sammlung Auspitz, Wien, in: Pantheon, Bd. 10, 1932, S. 399–400
- Verweist aufLili Fröhlich-Bume: Note on some works by G. B. Tiepolo, in: The Burlington Magazine, Vol. 72, 1938, S. 82–87
- Verweist aufLili Fröhlich-Bume: Rezension von: Antonio Morassi, A Complete Catalogue of the Paintings of G. B. Tiepolo, in: Weltkunst, Jg. 33, H. 5, 1963, S. 12
- Verweist aufLuigi Coletti: Zwei Entwürfe von Tiepolo, in: Pantheon, Bd. 17, 1936, S. 170–171
- Verweist aufMary Pittaluga: Note sulle acqueforti di G. B. Tiepolo, in: L‟Arte, Jg. 42, 1939, S. 69–88
- Verweist aufMassimo Gemin/Filippo Pedrocco: Giambattista Tiepolo. Leben und Werk, München 1995
- Verweist aufMassimo Gemin: Giambattista Tiepolo. I dipinti. L‟opera completa, Venedig 1993
- Verweist aufMax Goering: Die italienische Malerei des 17. und 18. Jahrhunderts, Berlin 1936
- Verweist aufMax Goering: Giovanni Battista Tiepolo, in: Thieme/Becker. Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, Bd. 33/34, hg. von Hans Vollmer, Leipzig 1939, S. 145–159
- Verweist aufMax Goering: Giovanni Domenico Tiepolo, in: Thieme/Becker. Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, Bd. 33/34, hg. von Hans Vollmer, Leipzig 1939, S. 159–161
- Verweist aufMax Goering: Paolo Veronese und das Settecento, in: Jahrbuch der Preußischen Kunstsammlungen, Bd. 61, 1940, S. 100–124
- Verweist aufMax Goering: Rezension von Hegemann, Tiepolo, in: Zeitschrift für Kunstgeschichte, Jg. 10, 1941/42, S. 327–329
- Verweist aufMax Goering: Wenig bekannte und neu gefundene Werke von G. B. Tiepolo, in: Pantheon, Bd. 32, 1944, S. 96–110
- Verweist aufMax J. Friedländer: Zur Auktion der Sammlung M. v. Nemes, Teil 1: Die Gemälde, in: Pantheon, Bd. 7, 1931, S. 141–146
- Verweist aufMeesterwerken uit vier Eeuwen, 1400–1800, Kat. Ausst. Boymans Museum, Rotterdam 1938
- Verweist aufMeisterwerke alter Kunst aus dem deutschen Kunsthandel, Kat. Ausst. Kunstverein Köln 1930
- Verweist aufMeisterwerke Liechtenstein, Kat. Ausst. Kunstmuseum Luzern 1948
- Verweist aufMercedes Precerutti-Garberi: Asterischi sull‟attività di Domenico Tiepolo a Würzburg, in: Commentari, Jg. 11, 1960, S. 267–283
- Verweist aufMercedes Precerutti-Garberi: Di alcuni dipinti perduti del Tiepolo, in: Commentari, Jg. 9, 1958, S. 110–123
- Verweist aufMercedes Precerutti-Garberi: Segnalazioni tiepolesche, in Commentari, Jg. 15, 1964, S. 246–261
- Verweist aufMichael Levey: Domenico Tiepolo. His earliest activity and a monograph, in: The Burlington Magazine, Vol. 105, 1963, S. 128–129
- Verweist aufMichael Levey: Giambattista Tiepolo. His life and his art, New Haven 1986
- Verweist aufMichael Levey: Rezension von Antonio Morassi, A Complete Catalogue of the Paintings of G. B. Tiepolo, in: The Art Bulletin, Vol. 45, 1963, S. 293–295
- Verweist aufMichael Levey: The paintings of Domenico Tiepolo, in: Arte Veneta, Jg. 25, 1971, S. 312–313
- Verweist aufMichael Levey: Two footnotes to any Tiepolo monography, in: The Burlington Magazine, Vol. 104, 1962, S. 118–119
- Verweist aufMostra del Tiepolo, Kat. Ausst. Giardini della Biennale, Venedig 1951
- Verweist aufMostra della Pittura dei Seicento e Settecento in Liguria, Kat. Ausst. Palazzo Reale Genua 1947
- Verweist aufMostra della pittura italiana del Seicento e del Settecento, Kat. Ausst. Palazzo Pitti, Florenz 1922
- Verweist aufMostra di Fra Galgario e del Settecento in Bergamo, Kat. Ausst. Palazzo della Ragione, Bergamo 1955
- Verweist aufMostra di pittura veneziana del settecento, Kat. Ausst. Palazzo Massimo alle Colonne, Rom 1941
- Verweist aufNikolaus Pevsner/Otto Grautoff: Barockmalerei in den romanischen Ländern, Potsdam 1927
- Verweist aufNils von Holst: Die Tiepolo-Ausstellung in Venedig, in: Weltkunst, Jg. 21, 1951, H. 16, S. 3
- Verweist aufOswald von Kutschera-Woborsky: Die Fresken der Puritàkapelle in Udine und die Kunst Domenico Tiepolos, in: Preußisches Jahrbuch, 1920, S. 148–187
- Verweist aufOtto Benesch: Domenico Tiepolo, draughtsman and painter of Architecture, in: The Art Quarterly, Vol. 10, 1947, S. 13–17
- Verweist aufOtto Benesch: Marginalien zur Tiepolo Ausstellung in Venedig, in: Alte und Neue Kunst, Jg. 1, H. 2, 1952, S. 53–69
- Verweist aufOtto Benesch: Tiepolo und die malerische Aufgabe des Freskos im Settecento, in: Münchner Jahrbuch der Bildenden Kunst, Bd. 8, 1957, S. 211–232
- Verweist aufOude Kunst, Kat. Ausst. Rijksmuseum, Amsterdam 1929
- Verweist aufPaintings by old masters, Kat. Ausst. Savile Gallery, London 1929
- Verweist aufPaintings, Drawings, and Prints by the Tiepolos, Kat. Ausst. The Art Institute Chicago 1938
- Verweist aufPaintings, Drawings, and Prints by the Tiepolos, Kat. Ausst. The Art Institute, Detroit, 1938
- Verweist aufPaul Clemen: Tiepolo und die bayerisch-fränkische Barockmalerei, in: Paul Clemen. Gesammelte Aufsätze, Düsseldorf 1948, S. 107–122
- Verweist aufPaul Wescher: La prima idea. Die Entwicklung der Ölskizze von Tintoretto bis Picasso, München 1960
- Verweist aufPietro Zampetti: La mostra della pittura veneta nelle marche, in: Bollettino d‟arte, Jg. 35, 1950, S. 372–375
- Verweist aufPompeo Molmenti: I quadri di soggetto sacro di G. B. Tiepolo, in: Emporium, Vol. 39, 1914, S. 398–400
- Verweist aufPompeo Molmenti: Sempre il Tiepolo, in: Dedalo, Jg. 8, 1927/28, S. 36–50
- Verweist aufPompeo Molmenti: Un bozzetto di Giambattista Tiepolo, in: Dedalo, Jg. 6, 1925/26, S. 475–479
- Verweist aufRaimond van Marle: La pittura all‟esposizione d‟arte antica italiana di Amsterdam, in: Bollettino d‟arte, Jg. 28, 1934/35, S. 293, 389, 445
- Verweist aufRemigio Marini: Rezension von Antonio Morassi, G. B. Tiepolo, in: Emporium, Vol. 123, 1956, S. 190–191
- Verweist aufRodolfo Pallucchini: La pittura italiana del settecento, Venedig 1960
- Verweist aufRodolfo Pallucchini: La pittura veneziana del Settecento alla Whitechapel Gallery di Londra, in: Arte Veneta, Jg. 5, 1951, S. 209–214
- Verweist aufRodolfo Pallucchini: Lezioni di storia dell‟arte, Bd. 2, Ricceschi, Bologna 1952
- Verweist aufRodolfo Pallucchini: Nota per Giambattista Tiepolo, in: Emporium, Vol. 99, 1944, S. 3–18
- Verweist aufRodolfo Pallucchini: Opere inedite o poco note alla mostra „Trésors de l‟art venetien“ di Losanna, in: Emporium, Vol. 105, 1947, S. 233–244
- Verweist aufRodolfo Pallucchini: Revisioni alla mostra del Tiepolo, in: Panorama dell‟arte italiana, 1951, S. 369–383
- Verweist aufRodolfo Pallucchini: Sfortuna di Giambattista Tiepolo, in: Arte Veneta, Jg. 1, 1947, S. 147
- Verweist aufRodolfo Pallucchini: Tiepolo e Guardi alla Galleria Cailleux di Parigi, in: Arte Veneta, Jg. 6, 1952/53, S. 230–231
- Verweist aufRodolfo Pallucchini: Un gruppo di disegni inediti del Tiepolo, in: Critica d‟Arte, Vol. 2, 1937, S. 41–44
- Verweist aufRodolfo Pallucchini: Veneti alle mostre parigini, in: Arte Veneta, Jg. 1, 1947, S. 149
- Verweist aufS. P.: Von Caravaggio bis Tiepolo, in: Weltkunst, Jg. 24, 1954, H. 20, S. 14
- Verweist aufSchönheit des 18. Jahrhunderts, Kat. Ausst. Kunsthaus Zürich 1955
- Verweist aufSergej R. Ernst: Rezension von Antonio Morassi, A Complete Catalogue of the Paintings of G. B. Tiepolo, in: Paragone, Jg. 14, Nr. 161, 1963, S. 63–68
- Verweist aufSettecento Paintings, Kat. Ausst. Arcade Gallery, London 1957
- Verweist aufSettecento Veneziano, Kat. Ausst. Villa Comunale, Mailand 1955
- Verweist aufSilvia De Vito Battaglia: Il Bozzetto di Giambattista Tiepolo per il Soffitto della Sala della Guardia nel Palazzo Reale di Madrid, in: R. Istituto di Archeologia e Storia dell‟Arte, Opere d‟Arte, Fasc. III. Rom 1931
- Verweist auf
- Verweist aufThe Venetian Tradition, Kat. Ausst. The Cleveland Museum of Art 1956
- Verweist aufTheodor Hetzer: Die Fresken Tiepolos in der Würzburger Residenz, Frankfurt a. M. 1943
- Verweist aufTheodor von Frimmel: Lexikon der Wiener Gemäldesammlungen, Bd. 2, München 1914
- Verweist aufThirty-nine masterpieces of Venetian painting, Kat. Ausst. Agnew‟s, London 1953
- Verweist aufTiepolo and his contemporaries, Kat. Ausst. The Metropolitan Museum of Art, New York 1938
- Verweist aufTiepolo et Guardi dans les collections françaises, Kat. Ausst. Galerie Cailleux, Paris 1952
- Verweist aufTiepolo in Würzburg 1750–1753, Kat. Ausst. Mainfränkisches Museum Würzburg 1951
- Verweist aufTiepolo und die Zeichenkunst Venedigs im 18. Jahrhundert, Kat. Ausst. Staatsgalerie Stuttgart/Wallraf-Richartz-Museum Köln 1996/97
- Verweist aufTiepolo, tecnica e immaginazione, Kat. Ausst. Venedig 1979
- Verweist aufTrésors de l‟Art Vénitien, Kat. Ausst. Musée Cantonal des Beaux-Arts, Lausanne 1947
- Verweist aufTrésors des Collections Romandes, Kat. Ausst. Musée Rath, Genf 1954
- Verweist aufUgo Ojetti/Luigi Dami/Netto Tarchiani: La pittura italiana del Seicento e del Settecento alla Mostra di Palazzo Pitti, Mailand 1924 [= Kat. Ausst. Florenz 1922]
- Verweist aufUlrich Middeldorf: Eine Tiepolo-Ausstellung in Chicago, in: Pantheon, Bd. 21, 1938, S. 139–147
- Verweist aufValentino Crivellato: Indice fotografico delle opera d‟arte esposte a mostre veneziane, 1935–1941, Venedig 1963
- Verweist aufVenetiaanse Meesters, Kat. Ausst. Rijksmuseum, Amsterdam 1953
- Verweist aufVenice 1700–1800. An exhibition of Venice and the Eighteenth Century, Kat. Ausst. The Detroit Institute of Arts 1952
- Verweist aufW. G. Constable: Dipinti di raccolte inglesi alla mostra d‟arte italiana a Londra, in: Dedalo, Jg. 10, 1929/30, S. 723–767
- Verweist aufWart Arslan: Studi sulla pittura del primo Settecento veneziano, in: La Critica d‟Arte, Vol. 1, 1935/36, S. 238–250
- Verweist aufWilliam L. Barcham: The religious paintings of Giambattista Tiepolo. Piety and Tradition in Eighteenth-Century Venice, Oxford 1989
- Verweist aufWolfgang Braunfels: Venedig – Die große Tiepolo-Ausstellung, in: Das Münster, Jg. 4, 1951, S. 367