Skip to main content
Proveana - Provenance Research Database - German Lost Art Foundation

Hauptnavigation (Header)

  • Search
    • Advanced Search
    • Lost Art Database
    • Map
  • About Proveana
    • Basics
    • Guiding principles
    • Information and notes
  • Help
    • Getting started
    • Detailed instructions
    • Basic documents
    • Research Options
    • FAQ
    • Terms of use
    • Glossary
  • Topics
    • Search for heirs
    • Jewish collectors
    • The Gurlitt art trove

Benutzermenü (Header)

  • Log in

Externe Links

  • Lost Art - Database
  • Foundation
  • de
  • en

Dienstmenü

  • Contact
  • Search
  • Advanced search
  • Map
Project

Provenienzbericht zu "Grieche und Barbaren"

Project-ID
BG[Wien-Nr. 191_94]
Permanent URL
https://www.proveana.de/en/link/pro20000088
Research area
  • Cultural goods confiscated as a result of Nazi persecution

Basic information

Project class
Gurlitt Provenance Research
Website
https://www.proveana.de/de/kunstfund-gurlitt

Research report and other sources

The content of the final reports is the responsibility of the grantees; final reports are not subject to editorial processing by the German Lost Art Foundation.

Provenienzbericht zu "Grieche und Barbaren"

Abschlussbericht Kunstfund Gurlitt, Frey, 30.10.2017
Download

Abschlussvermerk "Grieche und Barbaren"

© Gurlitt Provenance Research Project, 18.05.2018
Download

Related projects

  • Project reference
    Provenienzrecherche Gurlitt

Related content

Person/Corporate bodies

  • Verweist auf
    Goltz, Hans
  • Verweist auf
    Schenk zu Schweinsberg, Eberhard
  • Verweist auf
    Domizlaff, Hans
  • Verweist auf
    Hahn, Willy
  • Verweist auf
    Galerie Neue Kunst
  • Verweist auf
    Galerie Nierendorf
  • Verweist auf
    Galerie Ferdinand Möller
  • Verweist auf
    Museum Wiesbaden
  • Verweist auf
    Stadtarchiv Düsseldorf

Literatur & digital content

  • Verweist auf
    Catalogue raisonné Paul Klee. Band 3. 1919-1922, hg. von der Paul-Klee-Stiftung, Kunstmuseum Bern, Bern 1999, Nr. 2357, Abb. S. 157
  • Verweist auf
    Zahn, Leopold: Paul Klee. Leben, Werk, Geist, Potsdam 1920, S. 19, Abb. S. 81 (»Grieche und Barbaren. Aquarell. 1920/12.«)
  • Verweist auf
    Der Ararat, München, Zweites Sonderheft. Paul Klee. Katalog der 60. Ausstellung der Galerie Neue Kunst - Hans Goltz, Mai-Juni 1920, Abb. S. 18 (»1920/12 Grieche und Barbaren ‹Aquarell›«)
  • Verweist auf
    Hausenstein, Wilhelm: Kairuan oder eine Geschichte vom Maler Klee und von der Kunst dieses Zeitalters, München 1921, Farbabb. zwischen S. 24 u. 25 (»Grieche und Barbaren«)
  • Verweist auf
    Geist, Hans-Friedrich: »Kinder über Paul Klee«, in: Das Kunstblatt, 14. Jg., H. 1, 1930, S. 21-26, Abb. S. 25
  • Verweist auf
    Willrich, Wolfgang: Säuberung des Kunsttempels. Eine kunstpolitische Kampfschrift zur Gesundung deutscher Kunst im Geiste nordischer Art, 2. Aufl., München/Berlin 1938, Abb. (Ausschnitt in einer Collage) S. 22, Abb. 7 (»Beispiel ›unpolitischer‹,
  • Verweist auf
    Goldwater, Robert J.: Primitivism in Modern Painting, New York/London 1938, S. 153-161, hier S. 157
  • Verweist auf
    Grohmann, Will: Paul Klee, Stuttgart 1954, S. 60
  • Verweist auf
    Kort, Pamela Lynn: The ugly face of beauty. Paul Klee's Images of Aphrodite, unpublizierte Dissertation, University of California, Los Angeles, 1994, S. 86, 281, Abb. 74
  • Verweist auf
    Frey, Stefan: »Paul Klee und die Antike - Versuch einer Chronologie«, in: Paul Klee. In der Maske des Mythos / In the Mask of Myth, (Ausst.-Kat. Haus der Kunst, München, 1.10.1999-9.1.2000; Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, 19.2.-21.5.2000), Köln
  • Verweist auf
    Hopfengart, Christine: »Klee an den deutschen ›Museen der Gegenwart‹, 1916-1933«, in: Paul Klee. Kunst und Karriere. Beiträge des Internationalen Symposiums in Bern, hg. v. Oskar Bätschmann u. Josef Helfenstein, unter Mithilfe v. Isabella Jungo u.
  • Verweist auf
    Rümelin, Christian: »Klees Umgang mit dem eigenen Œuvre«, in: Paul Klee. Jahre der Meisterschaft 1917-1933, (Ausst.-Kat. Stadthalle, Balingen, 28.7.-30.9.2001), München 2001, S. 21-37, 215-222.
  • Verweist auf
    Haxthausen, Charles Werner: »A ›Degenerate‹ Abroad: Klee's Reception in America, 1937-1940«, in: Klee and America, (Ausst.-Kat. Neue Galerie, New York, 10.3.-21.5.2006; The Phillips Collection, Washington, DC, 16.6.-10.9.2006; The Menil Collection,
  • Verweist auf
    Grohmann, Will: »Bildproblem und Bildgestalt in der deutschen Malerei der Gegenwart«, in: Die Balder Presse. Zeitschrift für neue und alte Kunst, Graphik / Architektur, Kunstgewerbe, 4. Jg., H. 3, 1928, S. 127-141, wieder abgedruckt in: Grohmann, Will:
  • Verweist auf
    Meier, Oliver: »Klees verschollene Werke«, in: Berner Zeitung, 9.2.2016, S. 22.
  • Verweist auf
    Meier u.a.: Der Gurlitt-Komplex. Bern und die Raubkunst, 2017.
  • Verweist auf
    Münchener Neue Secession. Aquarell-Ausstellung, Moderne Galerie Thannhauser, München, Frühjahr 1920, Kat.-Nr. 60 (»Grieche und Barbaren«).
  • Verweist auf
    Internationale Tentoonstelling. De Aquarel. 1800-1950, Museum "Het Prinsenhof", Delft, 25.3.-5.5.1952, Kat.-Nr. 37 (»Griek en barbaren, 1920, 38,5 x 27,5 cm. / Kunsthalle, Düsseldorf.«)
  • Verweist auf
    Paul Klee - August Macke, Galerie Alex Vömel, Düsseldorf, Oktober [1.-31.10.]1952, Kat.-Nr. 21 (»Grieche und Barbaren 1920 Aquarell« / »Außer den Nummern 18, 25, 28 und 30 sind alle übrigen Bilder aus Privatbesitz«)
  • Verweist auf
    Von Gabriel Grupello bis Paul Klee. Von Lambert Krahe bis Theo Champion. Eine Ausstellung von Handzeichnungen und Bildnissen ehemaliger Mitglieder der Akademie, Staatliche Kunstakademie, Düsseldorf, Mitte Januar - Ende Februar 1953, Kat.-Nr. 189 (»Grieche
  • Verweist auf
    Deutsche Kunst. Meisterwerke des 20. Jahrhunderts, Kunstmuseum, Luzern, 4.7.-2.10.1953, Kat.-Nr. 287 (»Grieche und Barbar. [sic] / Gouache. 38,5 x 27 cm / Dr. H. Gurlitt, Düsseldorf«)
  • Verweist auf
    German Watercolors, Drawings and Prints. A Mid-Century Review with Loans from German Museums and Galleries and from the Collection of Dr. H. Gurlitt, Duesseldorf. A Loan Exhibition Sponsored by the Federal Republic of Germany and Circulated by the

Keywords

  • Kunstfund Gurlitt
  • Search
    • Advanced Search
    • Lost Art Database
    • Topics
  • About Proveana
    • Basics
    • Guiding principles
    • Contact
  • Help for Proveana
    • Getting started
    • Detailed instructions
    • Basic documents
    • Research options
    • FAQ
    • Glossary
  • Information and notes
    • Legal information
    • Legal notice
    • Privacy statement
    • Terms of use
Funded by:
Minister of State for Culture and the Media