Tracing the sheets: The prints collection of Gertrud and Friedrich Lieber. Provenance research into works from Oldenburg State Museum prints collection
Description
The one-year project “Tracing the sheets: The prints collection of Gertrud and Friedrich Lieber”, which finished on September 30, 2016, focused on the parts of the prints collection holdings that had not previously been included in provenance research at Oldenburg State Museum for Art and Cultural History. Whereas research in previous years had primarily examined the extensive paintings and furniture holdings, the second funded project now focused on the Lieber prints collection, which represents one of the most significant expansions of the prints collection at Oldenburg State Museum for Art and Cultural History. Despite this, very little research had been carried out into the collection since its inclusion in the State Museum’s holdings, and nothing was known about the Leipzig collectors Gertrud and Friedrich Lieber. Some of the inventory cards for the individual sheets are stamped “Graphik-Slg. Lieber, Oldenburg” (Lieber prints collection, Oldenburg), but this was probably done when the collection was acquired by the State Museum for Art and Cultural History. As part of the State Museum’s review of the prints collection carried out from August 1, 2012, to July 31, 2014, and research in 2014 in connection with the exhibition “From Rembrandt to Richter. Master’s sheets of the prints collection from Oldenburg State Museum”, it came to be assumed that the collectors were Gertrud and Georg Lieber. Based on this understanding, the preliminary work started for the project described here, which was consequently named “Tracing the sheets: The prints collection of Gertrud and Georg Lieber”.
The recent research activities at the State Museum, which received substantial support from Leipzig City Archives and its holdings expert Dr. Anett Müller, resulted in the past research findings having to be revised. The collector and husband of Gertrud Lieber was the teacher Carl Friedrich Lieber, who was also a collector, author and art historian. Georg Lieber was a lithographer and draftsman who also happened to live in Leipzig, but who had no connection with the Lieber prints collection and was not personally related to the collector couple. Accordingly, the project was carried out under the title “Tracing the sheets: The prints collection of Gertrud and Friedrich Lieber”. The lithographer and draftsman Georg Lieber is, however, mentioned in the final report in order to clarify any confusion between the two men.
(c) Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Oldenburg
Basic information
Research report and other sources
For access to the research reports, a so-called “extended access” is required. This can be requested from the German Lost Art Foundation and requires a "legitimate interest". For more information, please refer to the detailed instructions. If you already have an user account with extended access, please log in.
Related content
Person/Corporate bodies
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist aufLieber, Wolfgang
- Verweist aufKeiser, Herbert Wolfgang
- Verweist aufLieber, Georg
- Verweist auf
- Verweist aufFrank, Alfred
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist aufLieber, Gerhard
- Verweist aufSteinthal, Cäcilie
- Verweist aufBerg, Betty
- Verweist aufBerg, Alfred
- Verweist aufGoldmann, Jacob
- Verweist auf
- Verweist aufLandesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Oldenburg, Grafische Sammlung
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
Events
- Verweist aufDie Kunst im Gau-Weser-Ems
- Verweist aufDer nordische Mensch in der Kunst
Collections
- Verweist auf
- Verweist auf
Archival sources
Literatur & digital content
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist auf
- Verweist aufHagelstange, Rudolf: Gesang des Lebens; das Werk Frans Masereels, Fackelträger-Verlag, Hannover 1957
- Verweist aufHans M. Fricke: „Das Lebenswerk des Malers Bernhard Winter. Eine Würdigung zu seinem 70. Geburtstag und aus Anlaß der Verleihung der Goethe-Medaille“, in: „Oldenburger Jahrbuch des Vereins für Landesgeschichte und Altertumskunde“, Bd. 44/45, Oldenburg
- Verweist aufHeckötter, Anna / Stamm, Rainer (Hrsg.): Von Rembrandt bis Richter. Meisterblätter der Grafischen Sammlung aus dem Landesmuseum Oldenburg, Ausstellungskatalog, Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Oldenburg, Michael Imhof Verlag, Petersberg 2014
- Verweist aufKenzler, Marcus: Auf Spurensuche im Archiv. Über die Provenienzforschung am Landesmuseum Oldenburg und die Bedeutung historischer Quellen, in: Archiv-Nachrichten Niedersachsen, Verband niedersächsischer Archivarinnen und Archivare e.V., Heft 19/2015,
- Verweist aufKenzler, Marcus: Der Weg des Reiters – die Geschichte eines verlorenen Bildes, in: Oldenburger Jahrbuch, Oldenburger Landesverein für Geschichte, Natur- und Heimatkunde e.V. (Hrsg.), Band 116, Isensee Verlag, Oldenburg 2016, S. 231-239
- Verweist aufKenzler, Marcus: Provenienzforschung am Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Oldenburg: Einblicke und Ausblicke, Artikel zur Konferenz “Provenienzforschung im Nordwesten“, Museumsdorf Cloppenburg, 15. März 2016, http://www.provenienzforschung.info
- Verweist aufKlipstein & Kornfeld (Hrsg.): Graphik und Handzeichnungen moderner Meister .... das fast vollständige Werk von James Ensor, Bern 1953
- Verweist aufKüster, Bernd (Hrsg.): Sammler und Mäzen, Ausstellungskatalog, Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Oldenburg, Bd. 15, Isensee Verlag, Oldenburg 1999
- Verweist aufLoubier, Hans / Kurth, Willy (Hrsg.): Monatshefte für Bücherfreunde und Grafiksammler, Klinkhardt & Biermann, Jahrgang 1, Heft 1-12, Leipzig 1925 (und die folgenden Jahrgänge bis einschl. 1932)
- Verweist aufMosel, Christel: Emil Nolde. Das graphische Werk, Kestner-Museum Hannover, Hannover 1967
- Verweist auf
- Verweist aufPfefferkorn, Rudolf: Max Slevogt. Das grafische Werk, Kunstamt Reinickendorf, Kunstamt Schöneberg, Berlin 1960
- Verweist aufRief, Hans-Herman: Heinrich Vogeler. Das graphische Werk, Worpsweder Verlag, Worpswede 1983
- Verweist aufRosenbach, Detlev / Altner, Renate / Flügge, Matthias: Heinrich Zille. Das graphische Werk, Henschelverlag Kunst und Gesellschaft, Berlin (Ost) 1984 / Edition Rosenbach, Hannover 1984
- Verweist aufSchiefler, Gustav: Max Liebermann. Sein graphisches Werk. 1876-1923, 4. erw. Aufl., Wofsy Fine Arts, San Francisco, Calif. 1991
- Verweist aufSchwarz, Karl: Das graphische Werk von Lovis Corinth, 2. erw. Aufl., Berlin 1922
- Verweist aufVarnedoe, Kirk: Graphic works of Max Klinger, Dover Publ., New York 1977
- Verweist aufWalter Müller-Wulckow: „Der Oldenburger Maler Prof. Bernhard Winter. Sein Werdegang und sein Schaffen“, Oldenburg 1942, Abb. S. 13
- Verweist aufWoll, Gerd: Edvard Munch. Werkverzeichnis der Graphik, Beck, München 2001